Een teken van leven! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Regina Witteveen - WaarBenJij.nu Een teken van leven! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Regina Witteveen - WaarBenJij.nu

Een teken van leven!

Door: Regina

Blijf op de hoogte en volg Regina

21 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hello from the other side!!

Time flies when you're having fun!! Alweer meer dan 4 weken geleden begon mijn avontuur! Op naar Australie en Nieuw Zeeland! Inmiddels heb ik al zoveel beleefd dat ik een heel boek zou kunnen schrijven maar jullie hebben vast meer dingen te doen dus hier de, vanuit mijn ogen, 'beknopte' versie ;-)

Dinsdag 19 januari werd ik, samen met nog 18 anderen, verwacht op schiphol. Na een kort welkomstpraatje en wat andere praktische informatie was het tijd om in te checken! Hierna konden we nog even een kopje koffie drinken met familie en toen was het tijd om afscheid te nemen! Heit, Peter, Martine en Rixt waren mee om me uit te zwaaien. Nog even een laatste tut en kroep en gaan met die banaan! Spannend! Maar ik had er vooral heel erg veel zin in! Ik had wat mij betreft nu lang genoeg kunnen genieten van de voorpret na het voorvalletje met m'n voet ;-)

Na een lange reis kwamen we donderdags aan in Sydney! Het was natuurlijk een lange zit, maar je stelt je er op in dus ik vond het prima te doen. Ik heb gelukkig ook redelijk wat kunnen slapen in het vliegtuig! Op het vliegveld van Sydney werden we erg enthousiast ontvangen door de mensen van Australian backpackers, de organisatie waarmee ik de eerste 5 dagen doorbreng. Het was 38 graden, lekker temperatuurtje dus! We zouden met een busje naar het hostel rijden en onderweg nog even een groepsfoto maken met op de achtergrond de Harbour bridge en het Opera house. Dat gedaan te hebben bleek het busje schijnbaar last te hebben van de warmte want verder rijden deed ie niet. We moesten een stuk lopen en konden daarna de ferry pakken! Uiteindelijk goed en wel aangekomen bij het hostel.

Zoals gepland zou ik de eerste 5 dagen met een groep doorbrengen. Ik had me geen betere start kunnen wensen! Het was een erg gezellige groep waardoor het een erg leuke week was. We hebben die week verschillende activiteiten gedaan met als hoogtepunt de dag naar de Blue mountains en het wildlife park! De Blue mountains alleen al is een gebied zo groot als Belgie, je kan je niet voorstellen hoe mooi het is en hoe ver je kunt kijken! Echt geweldig. Hierna zijn we naar een wildlife park geweest waar we de eerste Kangaroo's en Koala's hebben gezien! Ook echt leuk! De beesten waren erg tam en zo konden we er nog mee op de foto ook! Selfie time! Leuk voor later nou ;-) De week met Australian backpackers zat er op maandag op. De hele groep heeft daarna nog 3 nachten bijgeboekt. In die dagen begonnen de eerste plannen te ontstaan qua verder reizen.

Ik heb uiteindelijk met een groepje van 3 andere jongens en een andere meid het plan gemaakt om met z'n 5en naar Melbourne te reizen en vanaf daar verder te kijken. We wilden een camper huren en we vonden er al vrij snel een! We konden hem de donderdags de 28e ophalen. Daar aangekomen zagen we allemaal gepimpte auto's en campers staan. Super cool. Zo'n auto geeft je natuurlijk het ultieme backpackers gevoel. Na het papierwerk geregeld te hebben gingen we, op naar Melbourne!! Machtig! We wilden die dag tot aan Jervis Bay rijden. Ook moesten we nog even een tent halen onderweg dus leek het ons het best niet al te ver te rijden die dag. Zonder enig besef van tijd gingen we uiteindelijk pas 7 uur 's avonds op zoek gingen naar een tent. Veel te laat natuurlijk! Het is ons dan ook niet meer gelukt om een tent te vinden haha!Uiteindelijk waren we om 8 uur op een camping en de enige optie was om die avond met z'n 5en in de camper te slapen. Zo gezegt, zo gedaan. Of nouja, slapen is er niet echt van gekomen! De camper is bedoeld voor 2 personen, hooguit 3 dus met z'n 5en was een gezellige boel haha! Het was een hilarische nacht, vol gesnurk en gelach maar het was in ieder geval een leuke start van onze trip! Dit beloofde wat!

De volgende dag zijn we verder gereden naar Eden. Onderweg een paar keer gestopt om even wat mooie foto's te schieten en te genieten van de mooie uitzichten! Ook heb ik vandaag mijn eerste kilometers links achter het stuur gezeten! Een raar gevoel in het begin, maar je went er snel aan! En, last but not least, we hadden een paar goedkope tenten op de kop getikt en dus zouden we de komende nacht in ieder geval goed slapen! We hadden echt een super mooie camping op een prachtige plek met een mooi uitzicht. En, niet geheel onbelangrijk, hadden we het met z'n 5en ook super gezellig dus toppie so far!

De dag erna bleken 2 jongens uit de groep overal rode jeukende bulten te hebben op hun hele lichaam. Raar natuurlijk, maar we dachten eerst dat het door muggen of iets dergelijks kwam dus nog niet te veel mee gedaan....

Die avond regende het echt keihard! Ik dacht even dat we weer in Nederland waren haha! We werden gelijk gestraft voor het inkopen van 'goedkope' (lees: 15 dollar) tenten want ze bleken niet waterdicht te zijn haha! Dus.. je raad het al ;-) Weer met z'n 5en in de camper! Gezelligheid! De volgende dag met een dubbele hernia ontwaakt en de jongens bleken nog meer rode bulten te hebben en het jeukte ontzettend. We waren die dag van plan aan te komen in Melbourne dus gelijk ook maar even een bezoekje gebracht aan het ziekenhuis. De dokters vertelden ons dat het om bedwantsen ging. Shit! We konden dus niet meer in de camper slapen en hebben hem dezelfde dag nog moeten inleveren. Echt jammer en natuurlijk geen prettig idee dat het om bedwantsen ging. Ah fijn, dat ook weer beleefd!
We hebben een hostel gezocht en hier hebben we uiteindelijk 3 dagen doorgebracht. De eerste avond zijn we naar het Crown Casino geweest. Het was mijn eerste keer in een casino, dus dit was een mooi debuut! Weer 's wat anders dan de zomerbingo in Oudemirdum haha! Uiteindelijk natuurlijk ook maar even gespeeld, en jaja lucky! 275 dollar gewonnen!

Na de 3 dagen in Melbourne hebben we 2 auto's gehuurd en daarmee onze route doorgezet naar Adelaide via de Great Ocean Road. Een prachtige route! Natuurlijk de welbekende 12 apostles gespot en daarnaast nog vele mooie plekken! Echt mooi, de hele route was echt genieten!

Wat ook nog wel even leuk is om te vertellen is de avond in Narrangong waar we op een free camping stonden. Het was midden in het bos zonder al te veel voorzieningen. Hout gezocht terwijl de wallabies om ons heen sprongen en vervolgens vuur gemaakt en daar boven gekookt! Echte kampers haha! Die avond een erg gezellige avond gehad met een paar australische jongens. In Friesland heb je er een paar figuren bij lopen maar zo gek als deze jongens zie je ze niet vaak!Wat een figuren, echt schijt aan wat een ander van ze denkt! Shotjes uit hun (werk)schoenen, drinken uit hun sokken, zingen, dansen... Je moet er bij zijn geweest om het te kunnen begrijpen maar alles bij elkaar een top avond en erg gelachen! Dezelfde avond buiten geslapen onder een prachtige sterrenhemel! De volgende ochtend wakker geworden en koala's gespot, genieten!

Aangekomen in Adelaide daar 3 dagen doorgebracht en daarna hebben Florrie en ik afscheid genomen van de jongens. Hun zouden verder naar Alice springs en wij terug naar Melbourne. We hebben het echt gezellig gehad met z'n allen, mede daardoor waren het een top eerste weken!

Florrie en ik waren van plan in 2 dagen terug te rijden naar Melbourne omdat we deze route al eerder hadden gedaan. Op de tweede dag een bezoek gebracht aan de Grampians National park. Een erg mooi gebied wat ik zeker niet had willen missen! Mooie wandeling gemaakt en genoten van de uitzichten! Daarna verder naar Melbourne. Die avond op zoek naar een camping en de volgende dag moesten we de auto inleveren. Dat zoeken naar een camping heeft nog wat ingehouden. Op een gegeven moment was het 8 uur 's avonds en we hadden nog steeds niks gevonden.... Maps stuurde ons overal heen behalve naar een camping! We besloten een vrouw op straat aan te spreken en te vragen of ze wist waar de camping zat. De vrouw was een beetje verbaasd dat we naar een camping vroegen want naar haar idee was er helemaal geen camping in de buurt! Waarop wij natuurlijk dachten oooh nee, dit meen je niet! Maar deze aardige mevrouw, genaamd Allison heeft ons uit de brand geholpen! We mochten namelijk wel bij haar slapen! Zo aardig en gastvrij! Aangekomen bij haar huis stelde ze haar man en kinderen op de hoogte van ons komen en daarna konden we binnen! En net als Allison waren ook haar man en kinderen erg aardig! En ook nog eens een super mooi huis met zwembad in de tuin! Eigenlijk wisten we niet wat ons overkwam!

De volgende ochtend bij het ontbijt nam ik toast, Allison vroeg of ik had gehoord van Veggi-mite.. een smeerbaar beleg voor op je toast! Nooit van gehoord dus give it a try! Allison was er erg enthousiast over dus zo slecht kon het niet zijn! Nou de eerste happen waren redelijk maar nee het was absoluut niet mijn ding! Erg zout, dus wat mij betreft zeker niks voor het ontbijt! Het is een beetje alsof je een bouillon blokje op je brood smeert... Heit zou het, vanwege de zoute smaak, vast heerlijk hebben gevonden haha! Uit beleefdheid toch netjes opgegeten waarna de oudste zoon naar beneden kwam en vroeg of ik veggi-mite had geproefd! Ja zeker zei ik! It was good! Ik dacht heb het toch al op en ze waren er zo enthousiast over en natuurlijk ook vanwege hun gastvrijheid! Waarop de oudste zoon tot zei dat ik het ook zeker nog even moest proeven op zijn manier!! Och heden... Nog eentje! Met moeite naar binnen gewerkt en werkelijk waar de hele dag misselijk geweest van die zoute rommel haha!! Maar ach, al met al was het een erg leuke onverwachte ervaring welke ik niet snel zal vergeten!

Op het moment ben ik alweer een week in Nieuw Zeeland! Ik heb besloten eerder te gaan vanwege het weer, het is hier nu nog zomer namelijk! Afgelopen maandag de 15e ben ik hierheen gevlogen! Aangekomen in Auckland en daar 2 nachten gebleven en een plan gemaakt voor de reis door Nieuw Zeeland. Ik ben nu alleen dus dat is even wennen! Het is echt even out of your comfort zone maar inmiddels een week verder merk ik dat het me tevens ook veel leuke contacten en momenten oplevert, juist omdat ik alleen ben!

Ik reis hier met de bus en ben vanaf Auckland naar Cathedral Cove gereisd. Was prachtig maar helaas waren de eerste dagen hier erg regenachtig!! Hoe dan ook, het was nog steeds een erg mooie spot!! Vanaf Cathedral cove naar Whitianga waar ik heb overnacht. Was een beetje een saaie plek dus volgende dag doorgereisd naar Tauranga! Hier wilde ik de Mount maunganui bewandelen maar helaas kregen we pech met de bus en kwam ik erg laat aan. De volgende dag was het te nat, dus glad, voor mij (vanwege mn voet) om het te doen werd mij verteld. Helaas dus niet meer gedaan. Op vrijdag verder gereisd naar Rotorua. Daar aangekomen gelijk dezelfde avond naar Tamaki Maori Village geweest. Een erg leuke avond gehad!! Op een erg leuke manier kennis gemaakt met de maori cultuur. Traditionele zang en dans en andere spelletjes gedaan en 's avonds genoten van een heus maori diner! Tijdens grote bijeenkomsten zoals bijvoorbeeld feesten maar ook begravenissen wordt deze manier van koken altijd uitgevoerd, in Maori wordt het een Hangi genoemd. Volgens traditie is dit een manier van koken die door de mannen wordt uitgevoerd. Allereerst wordt er een groot gat in de grond gegraven, waarna hier stenen in worden gelegd. Dit zijn wel specifieke stenen die goed tegen hitte kunnen en deze ook goed kunnen vasthouden. Vervolens wordt er een groot vuur gestookt boven deze stenen. Zodra het  vuur gedoofd is, worden natte zakken, juten zakken, over het vuur geplaatst met daarboven op al het eten. Alles wat langer moet koken onderop en bovenop alles wat sneller klaar is. Als laatste wordt het eten ook weer bedekt met zakken waarna het gat gevuld wordt met aarde. Het duurt ongeveer 3,5 uur voor het eten gaar is! Mooi dat het zo kan en het was nog lekker ook! Dus heit, begin maar vast met graven ;-p haha!

De dag erna vroeg opgestaan want ik zou naar de Global worm caves in Waitomo en daarna naar de Hobbiton movie set! De global worms waren erg indrukwekkend! Het zijn lichtgevende wormen welke in de grotten zitten. Het waren er echt miljoenen! We gingen er met de boot doorheen en moesten stil zijn wat het moment soort van magisch maakte! De grotten op zich waren overigens ook al super mooi! Daarna naar de welbekende Hobbiton movie set geweest en de dag afgesloten met wat biertjes in het centrum van Rotorua!

Op zondag ben ik naar Wai-O-Tapu geweest. Hier kon je de geisers bekijken! Je ruikt overigens door heel Rotorua de geur van de geisers. Het is een niet te beschrijven geur maar het zijn zeker geen bloemen! De geisers zien er in tegenstelling tot hoe ze ruiken echt geweldig uit!! Onvoorstelbaar dat dat een natuurlijk verschijnsel is!

Afgelopen dagen veel gezien in, en om Rotorua en morgen is het tijd om verder te gaan naar Taupo! Zoals jullie kunnen lezen heb ik het erg naar mn zin en gaat de tijd, nu al, veel te snel!! Ik geniet echt van elk moment en ben erg blij dat ik dit allemaal mag meemaken!!

Ik heb ook gemerkt dat me het bijhouden van een blog nog best tegenvalt! Dus jullie moeten maar zo denken; geen bericht, goed bericht! Maar zal natuurlijk proberen zo nu en dan wat te plaatsen! Voor nu hoop ik dat jullie hebben genoten van dit iets wat lange 'hak op de tak' verhaal ;-) Foto's heb ik geplaatst in het fotoalbum!

Oh en natuurlijk, last but not least hoop ik dat het met jullie ook allemaal goed gaat!!

Dikke tût vanaf the bright side of life Xx Regina

• 21 Februari 2016 - 13:02

Tante Anneke:

Fijn iets van je te horen.Hebben zo af en toe iets van heit gehoord.
    Een hele belevenis inderdaad en je hebt veel plezier en ontdekt veel.
    Wacht je volgende berichten af.
    Ome Frank en ante Anneke

• 21 Februari 2016 - 13:47

Frank:

Leuk verhaal even zus! Ben erg blij dat je het zo naar je zin hebt;)
    Lekker genieten daar en hoop dat je nog veel meer mooie dingen gaat beleven! Maar daar zit ik niet over in want dat komt wel goed!;)

Dikke Tut fan dyn broerke!
    Ennuuuhh... naja dat wyst wol haha;)

• 21 Februari 2016 - 13:54

Wietske:

Hey Regina, wat leuk om zo je belevenissen te lezen. En erg herkenbaar allemaal, denk steeds "oh daar zijn wij ook geweest, en daar zijn wij ook geweest. Heel veel plezier daar! Maar dat komt wel goed zo te lezen

• 21 Februari 2016 - 16:15

Wirkr:

Hee Regina!
    Wat geweldig om te lezen! Het voelt net alsof ik mijn reis opnieuw beleef :-)
    Prachtig wat je meemaakt en super om te horen dat je zo aan het genieten bent!
    Als je in Taupo bent, vergeet dan niet te parachute springen!! Dat is werkelijk fantastisch!!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    Wieke

• 21 Februari 2016 - 18:01

Riekje :

Prachtig verhaal Reggie, wat een belevenissen en heel herkenbaar. Sa fijn dast et der mooi hest en fanut Fryslan geniete we een bietsje mei. Op nei et volgende verhaal!

Dikke tut Riekje

• 21 Februari 2016 - 18:30

De Roaskes:

He junior

Wat m8ich om te lêzen wast sto belibbest, sjochst en dochst.
    Wy sjoche no al nei it ferfolch ut!!!
    It is hjir ek allegear bêst, mar wol stil sûnder dy.
    He Regina bliuwe genietsjen.

In leave groet ut Murns

• 21 Februari 2016 - 19:06

Rommert:

Hoi Regine,
    Goed om te hearren dasto it sa nei dyn sin hast. Genietsje derfan en wy wachtsje wer op dyn kommende ferslach. Fierders is it mei ús allegear goed.
    Groetnis fan o.R en t.K, Aldemardum.

• 22 Februari 2016 - 14:03

Geeske:

Mooi verhaal Reggie! Bin benijd nei t volgende.

Lekker geniete!

Groetjes van Us!

• 22 Februari 2016 - 15:54

Klaas En Rikie:

Hoi Regina, wat in moai ferhaall. It is prachtich om te witten dasto it sa nei 't sin hast. Wy blieuwe sa wol aardich op "e hichte fan dyn wraldreis. Dyn heit komt ek gouris mei wat nijs.
    Wy sjogge no alwer út nei it folgende ferhaal,en winskje dei in goed ferfolch ta!

Groetnis en in dikke tuut!

• 22 Februari 2016 - 17:27

Ilse Postma:

He Reggie! Wauw! Wat in belevenissen he!! Optimaal genietsje! M8ig omskreuwn, moai stikje sa... Erg leuk om te lesen! De foto's binne ek prachtig! Geniet fan dyn avontuur, ma dy kennende komt dat zeker goed!!!
    Hald us op 'e hichte!
    Dikke tút, Ilse.

• 22 Februari 2016 - 21:27

Corrie Witteveen:

Hey leave, machtig mooi verhaal! En superleuke foto's. Ken sa mooi een bietje mei geniete.
    Bin trots op dy;) heerlijk geniete der.
    Dikke tut van us

• 24 Februari 2016 - 21:38

OMKE JAN EN TANTE AUKJE:

Hoi REGINA

Wat leuk dat wij die sa volgje kinne,sa te jerren hest it tige neit sin.
    Geweldig dyn verhalen en mooie fotos . Wij geniete der fan .
    Wij winskje dei nog een soort plezier ta.

Groetnis van us.